
"Hos oss uppmuntras kreativitet"
Möt Moa Parsland, UX-designer på Walley, som älskar produktutveckling och möjligheten att hitta kreativa lösningar.
Hej Moa, vem är du?
Jag arbetar som UX-designer på Walley i vårt post-purchase team. Det innebär bland annat att jag är ansvarig för användarupplevelsen i Walley-appen, MyWalley och kommunikation som skickas ut till våra slutkunder. Jag är en person som drivs av förändring och letar ständigt efter nya effektiva arbetssätt och verktyg som jag och mina kollegor kan använda för att skapa en grym upplevelse för våra kunder.
Berätta om din resa på Norion Bank!
Jag började sommaren 2021, precis innan varumärket Walley lanserades. Jag lockades av kulturen och att få jobba med att förbättra användarupplevelsen av Walleys betallösningar. Jag har sedan start strävat efter att förbättra våra gränssnitt och kommunikation med våra kunder, samt facilitera bra samarbeten inom teamen.
Vad är det roligaste med just din roll?
Möjligheten att påverka och göra livet enklare för andra. Under många år arbetade jag som butiksmedarbetare i en hemelektroniksbutik. Där fick vi mycket förslag på förbättringar av de produkter som skulle reklameras eller returneras. Som UX-designer såväl som butiksmedarbetare handlar det om att kunden ska bli nöjd med sin produkt eller tjänst. Jobbet i butik fick mig att inse hur viktigt det är att man tar hand om alla insikter som kommer in och löser de behov som kunder har. Detta ledde till att jag pluggade Produktdesign och Industrial Design Engineering på Chalmers. Efter flera år som UX-designer inom både startup och storbolag är det roligaste fortfarande att förstå vilka problem som är vanligt förekommande och att skapa en smidig lösning på dem. En otroligt kreativ och iterativ process!
Och vad är det mest utmanande?
I vår bransch är det hög sekretess, vilket är utmanande när man till exempel vill genomföra ett användartest eller en intervju och vill komma i kontakt med en slutkund. Det är viktigt för mig att inte bara jobba reaktivt med den feedback och data som kommer in från användare, utan också att gräva djupare och förstå underliggande behov i dialog med kunden. I vår bransch gäller det att förhålla sig till banksekretessen och samtidigt hitta kreativa sätt att arbeta på.
Vad är det bästa med att jobba på Norion Bank?
Något jag tidigt upplevde var hög transparens hos mina kollegor och min chef, vilket jag tror bidrar till högre motivation och driv hos alla anställda. Jag vill också highlighta den ömsesidiga respekten som finns mellan medarbetare och att vi lyfts som experter inom våra roller. Vi lyssnar på varandra och är måna om att leverera bra produkter och tjänster.
Och slutligen, vem trivs här?
En teamplayer som har driv och vill utveckla sig själv, men samtidigt är bra på att lyssna och komma med feedback.